Видеоигри намаляват болката и стреса, даже лекуват
Това обещава все повече софтуер с образователни, помощни и дори лечебни функции. И не само - големите гейм-компании са сериозно заинтригувани.
На мнозина пациенти вероятно вече се е случвало да посетят зъболекаря си и още в началото на "сеанса" той да им пусне музика или дори филм по време на неговата работа.
Случвало ли ви се е обаче докторът да ви предложи да се позабавлявате с някоя от новите видеоигри, като използвате контролери, вградени в дръжките на зъболекарския стол, и специален игрален визьор?
Експертите са единодушни, че в близкото бъдеще подобни услуги ще предлагат не само добрите зъболекарски кабинети, но и много здравни заведения. Причината е проста: фирмите производителки на развлекателен софтуер търсят нови полета за изява и съответно допълнителни приходи.
Разработването на специализирани игри с образователна, помощна и дори лечебна цел се оказва не само интересна възможност, но и полезно и доходоносно начинание. Със създаването на новите заглавия пък идват и съответните специални игрални аксесоари.
През последните години например се разработват видеоигри, които отвличат вниманието на пациента с цел намаляване на болката и стреса. Една от тях - "Free Dive", е сравнително ново заглавие, създадено специално с тази цел и предназначено за употреба при децата.
Колоритни подводни картини, както и специални визуални и звукови ефекти моментално отвличат вниманието на най-малките и те по-лесно приемат медицинските процедури.
Създателите на "Free Dive" са провели един от най-популярните тестове за издръжливост на болка, в който са се включили 60 деца на възраст от пет до 12 години.
Те потапят едната си ръка в купа със силно изстудена вода и при нормални обстоятелства издържат средно 19 секунди. Ако през това време обаче играят на "Free Dive" с другата ръка, средната издръжливост (по данни на производителя) се покачва на 86 секунди - т.е. над 400% пъти по-дълго.
Появяват се и все повече образователни видеоигри. По-голямата част от тях отново са предназначени за най-малките и ги обучават на нови думи от майчиния или чужд език, дори развиват различни качества у малчуганите.
И щом вече стана дума за зъболекари - популярна напоследък е видеоигра за деца, която "преподава" различните техники за миене на зъбите.
По-възрастната аудитория също може да изпита удоволствие от видеоигри, които наред със забавлението предлагат и възможности за "самообразоване".
Дигиталната реалност предлага участие в значими исторически събития, битки и приключения; създаване и управление на механични, биологични и социални обекти и всякакъв вид "тестване", симулиране и игра с действителността. А покрай всичко това се научават и много нови неща.
Напоследък големите производители на софтуер често обръщат внимание и на хипотезата на някои учени, че игрите могат да лекуват. В повечето случаи се говори за изцеление от психически и мозъчни проблеми като неспособността за съсредоточаване, различни фобии и др.
Това обаче не е всичко - вече е осъществена идеята за видеоигра, която подобрява състоянието на болните от... рак.
"Re-mission" е боен екшън (third-person shooter), специално създаден за хората, болни от рак. Главната героиня Roxxi, която играещият управлява, е наноробот, имплантиран в човешкото тяло.
Там тя се бори с различни вируси, инфекции и болести. Играчът постоянно трябва да следи показателите на въпросното тяло и да докладва за тях на "д-р Уест".
Според компанията производител играта има няколко основни благотворни въздействия върху болния: отклонява вниманието от еднотипното всекидневие, повишава неговите познания за заболяването, внушава, че човек сам се бори с него и сам, като участва в собственото си изцеление - или поне, че не е пасивен обект в болницата.
Като резултат изследванията показали немалко подобрение в показателите на приетите с такава диагноза. "Re-mission" се предлага на Re-mission.net, като за страдащите от рак е безплатна, а иначе цената й е 20 долара.
Мненията на страничните наблюдатели за подобна игра разбираемо варират между двата полюса. Случаят обаче показва, че се влагат немалки усилия за натоварване на видеоигрите с нови функции.
Т.нар. "сериозни игри" са вече факт и в тази посока може да се очаква още развитие на забавния софтуер.
Technews.bg |